tirsdag 31. august 2010

Bøkene jeg leste i juli og august


Jeg har tidligere nevnt at jeg leser 40-50 bøker i året, og det er noe jeg har kommet frem til ved at jeg tror jeg leser en bok i uka. Eller noe. Jeg ble imidlertid litt overrasket over hvor mange bøker det er, spesielt da jeg så i intervjuer med folk om lesevanene deres at de fleste sa de leste ca. 10 bøker i året. Det synes jeg er superlite, spesielt i forhold til 40-50. Så, altså; enten gidder ikke folk å lese så mye eller så overvurderer jeg meg selv. Jeg tror det første stemmer best, men for å bevise dette har jeg tenkt til å dele med alle som leser bloggen min alle bøkene jeg leser i løpet av et år. Måned for måned. Og for å få en kickstart begynner jeg med juli og august. Og en ting til før jeg begynner å ramse opp: jeg suger i å "anmelde" bøker. Jeg suger egentlig i å anmelde noe som helst, jeg kan rett og slett ikke beskrive. Derfor skal jeg stort sett fatte meg i korthet. Her:

JULI

DØDSRANET. DAVID TOSKA OG VEIEN TIL NOKAS av Rolf. J. Widerøe og Hans Petter Aass. ¤ ¤ ¤ (men karakterene får ¤ ¤ ¤ ¤ ¤)
Helt siden jeg så David Toska på tv med lusekofta på har jeg hatt en liten crush, derfor måtte jeg lese denne, og jeg har fortsatt en crush på han, men samme det uansett; boka var gøy og jeg likte alle småtingene og detaljene forfatterne tok med i boka. Les den hvis du synes planlegging av bankran og anekdoter er gøy.

THE BEST LITTLE GIRL IN THE WORLD av Steven Levenkron ¤ ¤
Ut av tittelen kan man nesten tenke seg frem til at den handler om ei jente med spisefortyrrelser. I motsetning til de fleste skjønnlitterære bøkene om anorektikere, er denne skrevet av en som ikke lider av anorexia selv, men av en psykolog spesialisert på emnet. Jeg har lest så mye om dette emnet fra før av, at denne boka var ganske uinteressant og jeg lærte ikke akkurat noe nytt.

VIBRATOR av Mari Akasala ¤ ¤ ¤
Den handler om ei jente som jobbet i et kvinneblad, jeg kan ikke huske om det var et livstilsmagasin eller motemagasin, uansett; hun er ganske kynisk og livet er kjipt og så jobber hun ikke lenger i magasinet, for hun stikker av med en fremmed mann i en trailer og de kjører rundt i snøfylte Japan (det er vinter), hvordan dette hendte har jeg glemt, og så er hun ikke så kynisk lenger og mannen i traileren snakker og snakker hele tiden og det er en litt freaky stemning i boka, og den er rar og interessant, men likevel aldri helt det store.

4 BLONDINER av Candace Bushnell ¤ ¤ ¤
Noen ganger er ikke hodet i form til å lese mursteinsklassikere eller Nobelprisvinnere; og spes ikke når målestokken viser høyere enn 35 grader C, hvilket nettopp var det den gjorde da jeg leste denne i København i juli. Og når man først skal lese chic lit, så er ikke Candace Bushnell det verste. Hun er som en... tja, en mer moderne versjon av Françoise Sagan.

ELIZABETH COSTELLO av J.M. Coetzee ¤ ¤
Temperaturen på gradestokken må visst ha sunket, for hodet mitt ble kaldt nok til å lese en Nobelprisvinnerforfatter. Enten det eller jeg fikk dårlig samvittighet for å ha lest chic lit. Jeg er sikkert ukvalifikasert til å bedømme slike bøker, men jeg synes altså ikke at den var noe mer en helt ok. Not my cup of cake for å si det sånn, en typisk tanke jeg har etter å ha lest en Nobelprisvinnerforfatter*. Hva mer kan jeg si, jeg tør i hvertfall å innrømme det.

PRETTY DEAD av Francesca Lia Block ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Dette er kanskje den eneste vampyrboka jeg noensinne kommer til å lese, og derfor automatisk også den beste vampyboka jeg noensinne kommer til å lese. Jeg gir faen i om FLB hoppa på Twilight-vognen eller ei; jeg leste hele boka i en setting og jeg elsker den og skulle som alltid etter at jeg har lest en FLB-bok ønske at jeg var i LA. Les denne, sier jeg bare.

THE LOVELY BONES av Alice Sebold ¤ ¤ ¤
Den begynner bra, men så... Den er bra ganske lenge, før den blir litt vel langdryg for så på slutten å bli too much og jeg skal ikke si noe mer for jeg vil ikke spoile. Det er synd, for den er ganske bra, hadde det ikke vært for slutten. Jeg orker nesten ikke de siste kapitlene.

THE CURIOUS INCIDENT OF THE DOG IN THE NIGHT-TIME av Mark Haddon ¤ ¤ ¤ ¤
Ååå, denne er søt og morsom og underholdende og litt trist og veldig lærik på en gang! Jeg var veldig skeptisk til å lese denne, for det er så mange pop-bloggere som har anbefalt den og som regel suger de fleste bøkene de anbefaler. Men altså ikke denne! Den handler om en gutt med asbergers syndom som ikke liker kroppskontakt, så hver gang faren hans egentlig vil gi han en klem, må de heller bare røre hverandre med tuppen av pekefingeren, og ellers finner gutten, Christopher, på masse rart og han kan veldig mye gøy og derfor blir boka også veldig gøy og jeg hakka nesten høl i hodet på min kjæreste mens jeg leste denne med "Hallo, visste du at..."-setninger.

FORSØK PÅ Å BESKRIVE DET UGJENNOMTRENGELIGE av Dag Solstad ¤ ¤ ¤
Dag Solstad trenger ingen presentasjon. Jeg har ikke lest så mange av bøkene hans, men jeg har likevel en fornemmelse av hans typiske skrivestil, hvilket er en skrivestil jeg liker veldig godt. Denne boka leste jeg ganske tilfeldig, jeg fant den i bokhylla til Marie og bestemte meg for å lese den kun fordi den var norsk og jeg på det tidspunkt var lei av å lese dansk og engelsk. Jeg skal ikke si så mye om den, men jeg ble en smule sjokkert på slutten der, noe min kjæreste ikke ble da han leste det litt senere (vi leste boka nesten samtidig; byttet liksom litt på hvem sin tur det var å lese den), han mente at det jeg ble sjokkert over var forventet. Hva det var kan dere lure på!

SNAKE av Kate Jennings ¤ ¤
På omslaget av boka stod dette sitatet "Stunning... The work of a powerful imagination." Eh, ok? Fantasi? Den handler bare om enda en kvinne som blir gift og fanga i et ulykkelig ekteskap – denne gangen i bushen i Australia. Imagination my ass. Jeg leste den bare fordi den het Snake.

AUGUST
DAGSTELEGRAFEN av Klaus Rifbjerg ¤
Jeg syntes den var syyykt kjedelig og klisjé, og så viser det seg at han er i Danmark det Dag Solstad er i Norge. Tydeligvis. Det fant jeg ut av under Louisiana Literature da jeg leste i forfatterpresentasjonene deres. Og ikke nok med det, men da jeg litt etterpå leste i programmet, skulle de atpåtil i samtale med hverandre under festivalen! Klaus Rifbjerg og Dag Solstad. Noe jeg dessverre ikke fikk med meg fordi jeg måtte prioritere Sofi Oksanen i stedet.

BEAT THE REAPER av Josh Bazell ¤ ¤
Til tross for at jeg misliker krim valgte jeg likevel å låne denne. Den hørtes nemlig spennende ut, i følget teksten bak på coveret. Og så viser den seg å være en av de verste krim-bøkene jeg noensinne har lest. Gah. Ok, den var underholdene noen veldig få steder, men ellers bare dødsirriterende. Hovedpersonen var spesielt irriterende. Han var lege og kom med facts om sykdommer, kroppen, medisiner og alt mulig sånt hele tiden, noe som kan være ganske interessant, så da jeg på slutten leste en warning-note av forfatteren om at ingenting av det medisinske i boka var sant, at alt sammen bare var bullshit, følte jeg meg syyyykt snytt og æsj, jeg merker jeg blir litt irritert bare jeg tenker på at jeg ble snytt på den måten.

DRÖMFAKULTETEN av Sara Stridsberg ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Den første boka jeg noengang har lest på svensk. Hvilket er originalspråket til boka btw. Denne boka er dyster, mørk, depresseiv, forferdelig, smertefull og så utrolig bra. Jeg leste den uka før jeg dro på Louisinana Literature, hvor Sara Stridsberg skulle i samtale med Mette Mostrup og jeg vet ikke helt hvordan jeg forventa meg at hun skulle være, men i hvertfall ikke sånn som hun så ut. En litt lav kvinne i 30-års alderen med kort, blondt hår og ganske vanlig kledd i mørke jeans og en hvit topp og veldig rolig og avbalansert i forhold til hun andre forfatteren. Ikke så ulik som på bildet på omslaget i boka når jeg tenker meg om, men til tross for det forventa jeg... hm, en slags skygge, et skyggemenneske kanskje. Kanskje litt sint (boka er sykt mannshater, eller uhm, hovedpersonen, Valerie Solanas, er sykt mannshater). I hvertfall ikke den personen som kom inn i konsertsalen. Uansett, denne boka anbefales. Eller, hm, jeg vet ikke, det er nesten så folk burde skånes fra å lese denne. Eller, jo, de må jo takle det; les den!

HALF A LIFE av V.S. Naipaul ¤ ¤ ¤
Enda en Nobelprisvinnerforfatter – enda en not my cup of cake-tanke etter at jeg leste den ferdig.

WHAT I LOVED av Siri Hustvedt ¤ ¤ ¤ ¤
Jeg likte denne. Av og til minnet den meg om John Irvings Garps bok. Kanskje den er bittelitt langdryg på slutten, men det gjør ikke noe, for stort sett hadde jeg bare lyst til å lese videre. Anbefales!

SICKENED. THE TRUE STORY OF A LOST CHILDHOOD av Julie Gregory ¤ ¤ ¤
Det er meningen at den skal handle om Munchausen by proxy, altså mødre som er hypokondere på barnas vegne, eller, ikke bare det; de VIL at barna skal være syke. Men den handler ikke bare om det; den handler også om trailertrash i USA og ting som er helt dagligdags og "normalt" i boka, er jo helt sykt og får meg til å tenke på filmen Deliverance (Piknik med døden på norsk)!

HOT WATER MUSIC av Charles Bukowski ¤ ¤ ¤ ¤
Jeg var skeptisk til denne boka fordi jeg har fått inntrykk av at alle som liker Charles Bukowsi også liker William S. Burroughs og Jack Keuroac, og de er jo helt jævlige. Derfor tenkte jeg at Charles Bukowski også var like jævlig. Og etter første novelle i Hot Water Music tenkte jeg det fortsatt, for den handler om noen gamle kunstnere som bare er helt jævlige og drikker og banker folk hele tiden og egentlig ikke gjør noe fornuftig, og jeg tenkte bare herregud ass, orker ikke dette, men jeg fortsatte å lese, kanskje fordi det i det minste var en historie fra A til B i det de to kunstnerne gjorde (i motsetning til hos Burroughs), og så fant jeg ut at boka jo var ganske interessant, alle menneskene i den også, og vips hadde jeg lest den ferdig og Charles Bukowski er altså ikke så verst.

SEX AND THE CITY av Candace Bushnell ¤ ¤ ¤
Enda mer chic lit av Cndace Bushnell. Boka serien er basert på, ja. Men Carrie er ganske annerledes i boka enn i serien. Likte 4 blondiner bedre.

Og det var det. Jeg leste altså 10 bøker i juli og 8 i august. Fortsettelse følger i slutten av september. Å, og mens vi er inne på det: i det blogginnlegget hvor jeg skrøt over at jeg leser 40-50 bøker i året, skrev jeg en liste over alle bøkene jeg leste det året jeg gikk på folkehøyskole, en liste som ikke viser seg å være riktig. Det vil si at det er et par bøker på den som mangler. Takket være romkameraten min leste jeg nemlig også Jens Bjørneboe i løpet av folkehøyskoleåret. Hun hadde så sykt mange bøker av ham i hyllene, at jeg fikk lest Blåmann, Uten en tråd og en haug av hans essays (deriblant om fiskesuppe og Italia). Så, det var bare det; en må jo ha alt på det rette!




*Andre jeg har tenkt det samme med er Gael Garcia Marquez og Milan Kundera (selv om det skal sies at jeg senere leste en novelle av sistnevnte som var helt fantastisk og nå er jeg fan og har flere bøker av ham ventende i skatollet).

Ingen kommentarer: